Meditaties

Wat is meditatie?

Meditatie is een hulpmiddel om de mind, het hoofd, te leren kennen. In het begin kan het bewust stilstaan bij de gedachtenstroom in ons hoofd overdonderend zijn omdat deze onuitputtelijk en chaotisch lijkt. Door te volharden in de oefening neemt de kracht van de rusteloze geest af en train je het bewustzijn net zoals je een spier traint. Het doel is niet om de gedachten te stoppen maar om deze te observeren. Elke keer als je opmerkt dat de aandacht is afgeleid breng je deze terug naar de oefening.

Het lichaam is altijd in het hier en nu, vandaar dat meditatie je bewust maakt van je lichaam, of het nu door de adem te voelen is, door stil te zitten of door te dansen. Zonder lichaamsbewustzijn geen meditatie.

Eenvoudige meditatie oefeningen

Lig meditatie

Kies een mooi muziekstuk uit op je telefoon of computer. Zet de wekker op 20 minuten. Ga liggen op bed en zet muziek aan. Luister met aandacht naar de muziek. Als de muziek is afgelopen blijf je liggen tot de wekker gaat.

Zit meditatie

Zet de wekker op 10 minuten. Zit comfortabel maar rechtop en wees aandachtig op de adem die de neus binnengaat. Koel bij inademing, warm bij de uitademing. Bewust van de stilte tussen de in en uitademing, en tussen de uit en de inademing.

Geavanceerde meditatie oefeningen

Zit meditatie

Instructies zit meditatie. 60 minuten. Niet bewegen.

Actieve meditaties

Inner balance meditatie

In deze meditatie van 5 minuten sta je rechtop en beweeg je de armen langzaam opzij, naar voren en omhoog en ben je bewust van het verschuiven van de balans in je lichaam. Instructies en muziek vind je hier.

Fire dance

Een actieve meditatie van 50 minuten waarin je eerst het lichaam helemaal wakker schud waarna je gaat dansen gevolgd door stilte. instructies en muziek kun je hier vinden.

Tranzendance

Hier kun je de Tranzendance meditatie doen. 40 minuten dans gevolgd door rust.